SELAMAT DATANG

Pengalaman, Cetusan Inspirasi!
MOHAMAD ARIFFIN ZULKIFLI

Yakin Pada Diri Sendiri



By  Unknown     Friday, November 01, 2013    Labels:,, 

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Salam korang apa khabar? dah seminggu lebih saya tak menulis kat blog ni. Saya harap, korang sentiasa dalam keadaan sihat dan gembira. apa kata senyum sikit :D Ha, kan nampak cantik dan handsome. Hari ni, saya tetiba rasa macam nak tulis tentang keyakinan diri. Korang yakin tak pada diri korang, yang korang boleh buat macam2? Ehem2, maksud saya buat macam2 tu buat benda yang baik ya, yang tak baik adalah dilarang sama sekali... hehe.

Em, korang perasan tak, bila korang dah meningkat remaja/dewasa banyak perkara yang korang rasa nak buat terbatas? Korang nak buat sesuatu yang korang yakin boleh mengubah hidup korang jadi lebih baik, tapi terbatas juga? Korang rasa macam nak belajar supaya korang boleh jadi lebih pandai, tapi korang tak jadi pulak belajar? Korang rasa macam nak berubah/berhijrah jadi lebih, baik tapi tak jadi pulak korang nak berubah jadi baik? Korang perasan tak semua ni dalam hidup korang?

Korang nak tahu tak kenapa "benda2" macam ni berlaku? Satu je sebabnya, korang kurang yakin dengan diri korang. Korang rasa yang apa yang korang nak buat tu tak betul, dan korang lebih yakin apa yang orang lain cakap tu betul. Walhal, korang dah imagine yang "kalau aku belajar ni, confirm dapat pointer 4 flat ni.", "kalau aku berusaha kearah kebaikan, InshaALLAH aku dapat ubah sikap aku jadi lebih baik". Apa yang banyaknya, hanyalah "KALAU" je dan "ACTION" terbatas, sebab korang dengar apa yang orang sekeliling komen pada korang bila korang nak buat perubahan.

Kawan2, saya pun macam tu juga dulu kurang yakin pada diri... nak berubah jadi baik, tapi takut, sebab dengar dan terima masukan sumbang macam ni, "tak payah nak jadi alim sangat, biasa2 sudah la". Bila dalam situasi nak mula berniaga, tapi tak jadi, sebab dengar dan terima masukan sumbang "tak payah la nak berniaga, tak takut rugi ke?". Bila dalam situasi, nak belajar, tak jadi nak belajar, sebab terima masukan sumbang "rilek la bro, lama lagi nak exam."

Cuba korang refleksi balik, kenapa saya tak salahkan mereka2 yang suka bersuara sumbang ni? Sebab, mereka ni memang tergolong dalam manusia yang tidak suka melihat perubahan baik berlaku pada diri orang lain, tapi cuba korang berubah jadi orang yang tidak baik memang ramai yang sokong, betul tak? Itulah sebabnya, kita tak boleh salahkan mereka2 tu, sebab mereka2 yang "macam tu" memang banyak dalam dunia ni.

Apa yang korang perlu buat, adalah refleksi diri korang dan katakan pada diri korang yang korang BOLEH! Korang berhak berbuat dan bertindak untuk korang jadi lebih baik dalam apa jua yang korang fikirkan. Korang rasa nak belajar untuk capai target pointer korang, apa lagi belajarlah! Jangan hiraukan masukan sumbang macam tu, teruslah berbuat dan belajar. Bila, korang rasa nak mula berniaga, terus cari orang yang berniaga juga. Tips saya, untuk mengelak masukan sumbang dalam dunia perniagaan, korang harus cerita plan bisnes korang pada orang yang dah berniaga dan dia pun suka berniaga, jangan cari orang yang bekerja jadi tempat untuk korang cerita plan bisnes korang, memanglah dia akan cakap "tak payah la berniaga, tak takut rugi ke? kerja jelah!" Haha... betul tak?

Korang tahu tak, bila kita nak buat sesuatu perubahan je dan tak jadi sebab dengar masukan sumbang orang lain, korang perasan tak yang korang sedang dikawal dalam keadaan tak sedar? Haha, korang suka kena kawal ke? tak kan? Dan saya percaya tak semua orang suka dikawal dan dikongkong, tapi dalam keadaan tak sedar tu kehidupan dia sedang dikawal oleh orang lain, tak ke pelik macam tu? cuba kita fikirkan, ada betul tak? Korang nak tahu apa Steve Jobs kata, "Your time is limited, so don't waste it living someone else's life." Korang faham apa maksudnya tu?

Kat bawah ni ada dua video yang saya share dari YouTube. First, video lagu Hall of Fame, nyanyian The Script ft. Will I Am,


Second, video motivasi Believe in Yourself, saya mahu korang hayati video ni, dan cuba korang imbau lembali hidup korang.


So, berfikir dan bertindak seperti yang korang sangkakan, yang korang rancangkan, yang korang imaginekan untuk kebaikan diri korang. Saya cuma nak pesan yang, sebanyak mana pun cerita motivasi yang kita baca, sebanyak mana pun video motivasi yang kita tengok, sebanyak mana pun seminar motivasi yang kita dengar, tapi kalau kita sendiri yang tak mahu bertindak sendiri dan kita yakin yang kita boleh, saya pun tak dapat nak membantu korang. Korang kena ingat, apa pun yang berlaku, sebab korang yang pilih macam tu, bukan sebab orang lain yang bermasalah. Ingat, ALLAH SWT Berfirman,

“Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu menjaganya bergiliran, dari hadapan dan belakangnya. Mereka menjaganya atas perintah ALLAH. Sesungguhnya ALLAH tidak mengubah keadaan suatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila ALLAH mengkehendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tidak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tidak ada pelindung bagi mereka selain Dia.” [QS Al-Ra’du, 13:11]

WALLAHU A'lam

Terima kasih kerana membaca. Jom buat perubahan dan bertindak atas keyakinan diri kita.
 Mohamad Ariffin Zulkifli | Peace yo ^_^

Unknown

He's 25 years old geek, eager to learn about latest and existing technology then inspire others with knowledge. He's entusiast in fields, which related to technology, electronics, computer science, especially in field of Big Data and Internet of Things.

No comments:

Post a Comment


Translate

Contact Form

Name

Email *

Message *