SELAMAT DATANG

Pengalaman, Cetusan Inspirasi!
MOHAMAD ARIFFIN ZULKIFLI

Bagaimana Nak Jadi Orang Yang Terbaik



By  Unknown     Wednesday, September 25, 2013    Labels:, 


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Amacam, korang sihat? Saya doakan korang semua sihat walafiat. Masih lagi kuat untuk terus hidup dengan lebih baik dari hari ke hari. Korang kalau boleh jangan pernah ada perkataan "give up" dalam minda korang tau. Tapi kalau down tu takpe, sebab bagi saya itu lumrah hidup kadang2 kita ada "up" dan kadang2 kita ada "down". Tapi berbeza dengan give up, bagi saya makna give up ni, adalah down selama2nya.

Hari ni, saya cuba yang terbaik nak tulis dan kongsikan post motivasi ni, pada korang semua. Korang perasan tak kadang2 kita selalu ada anggapan yang kita ni, kurang hebat berbanding kawan kita tu. Yelah, dia pemidato, pandai bercakap, sosial hebat dan macam2 lagi la. Bila kita tengok diri kita, kita pulak yang tanya diri kita? Kenapa aku tak hebat eh?

Korang jangan macam tu tau, cuba korang ubah persoalan tu jadi macam ni, apa positif yang saya perlu lakukan lagi ni eh? Korang perasan tak, secara tak langsung korang dah membenarkan minda separa sedar korang berfikir untuk bertindak positif. 

Berbanding tadi, korang mempersoalkan, kenapa aku tak hebat? Jangan tanya, macam tu lagi tau, secara tak sengaja korang dah membenarkan minda korang berfikir yang korang ni memang lemah dan tak hebat, seterusnya membenarkan minda separa sedar korang berfikir dan bertindak tak hebat. Walhal, kalau korang nak tau, ALLAH ciptakan kita semua ni cukuplah hebat, cuba korang fikirkan dalam2. Tengok je la, dalam firman ALLAH, Surah At - Tin, Ayat 4:
"Sungguh, Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk sebaik-baiknya."
[At -Tin, 95:4]
Nampak kan, ALLAH sendiri dah bagitahu kita ni sempurna, hebat... Jadi korang tak bolehlah anggap korang tak hebat tau. Korang hebat yakinlah. Tapi jangan berubah sampai jadi sombong pulak ya, nanti ALLAH tak suka... hehe


So, macam mana nak jadi orang yang hebat? InshaALLAH ni tips dia, korang kenalah jadi orang yang suka berkongsikan Ilmu yang korang ada ngan orang lain, bantu orang lain berIlmu macam korang juga. Tak kisahlah Ilmu apa pun, kongsikan je, kalau kawan kita yang paling rapat tak nak dengar, jangan risau kat dunia ramai manusia, korang berkawanlah dengan seramai2 orang. Sebab kita hidup kat dunia ni memang untuk saling berkenalan antara satu sama lain, dalam firman ALLAH, Surah Al - Hujurat, Ayat 13:

“Wahai manusia, Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal. Sungguh, yang paling mulia diantara kamu disisi ALLAH ialah orang yang paling bertaqwa. Sungguh, ALLAH Maha Mengetahui, Mahateliti.”

Setiap orang kat dunia, sukakan Ilmu, sebab tanpa Ilmu diaorang tak boleh nak tingkatkan value dalam diri. So, dari sekarang ni korang sebarkanlah sebanyak2nya Ilmu yang korang ada tu, jangan bekukan Ilmu tu dalam otak korang, untuk korang sorang je, kongsikan je manfaat terbaik untuk orang lain juga. Bila korang dah mula bagi manfaat kat semua orang sekeliling korang, InshaALLAH, korang akan jadi orang yang hebat dan terbaik. Rasulullah bersabda,

Daripada Jabir bin Abdullah bahawa Rasulullah S.A.W pernah bersabda maksudnya: "Sebaik-baik manusia ialah manusia yang memberi manfaat kepada orang lain." (Riwayat al-Baihaqi, Sahih al-Jami' al-Shaghir wa Ziyadatihi, al-Maktab al-Islami, cetakan ke-3, Beirut, 1408H, no:3289)

So, macam mana sekarang? Nak jadi hebat? berkongsilah... Kita kan hidup dalam kelompok manusia yang besar, nak jadi hebat, jadilah orang yang berIlmu, korang pasti menonjol... pastu, bertindak dan berakhlak seperti orang yang ada Ilmu, jadi proaktif sikit... hehe. Saya harap pasni, korang semua akan jadi orang yang hebat2 belaka semuanya. AMIN... Kalau ada positif yang saya perlu lakukan lagi dalam post ni, korang komen la ya... hehe.

Jenguk2 la Page Facebook saya ya... hehe, boleh la tolong "like2" kan sekali, peace ^_^

Terima kasih kerana membaca. Sentiasa positif dan optimis orang lain mudah dekat dengan kita.
 Mohamad Ariffin Zulkifli | Peace yo ^_^

Kredit gambar (TheB2BMarket, Paqoo)

Unknown

He's 25 years old geek, eager to learn about latest and existing technology then inspire others with knowledge. He's entusiast in fields, which related to technology, electronics, computer science, especially in field of Big Data and Internet of Things.

No comments:

Post a Comment


Translate

Contact Form

Name

Email *

Message *