SELAMAT DATANG

Pengalaman, Cetusan Inspirasi!
MOHAMAD ARIFFIN ZULKIFLI

Software Terbaik Untuk Install Windows 7 Dari USB



By  Unknown     Tuesday, October 22, 2013    Labels: 

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Korang amacam... sihat? Saya harap korang sentiasa dalam keadaan sihat walafiat. Hari ni, saya nak kongsi dengan korang software yang terbaik bagi saya, yang saya gunakan untuk jadikan pendrive saya bootable untuk install Windows 7 pada laptop2 yang saya format. Kalau sebelum ni, saya biasa guna software dari Microsoft, Windows 7 USB DVD Download Tool
 

Bagi saya software Windows 7 USB DVD Download Tool, ni bagus.. bukannya tak bagus, cumanya software ni, kurang sikit hebatnya dari software Rufus... "Eh, software Rufus? tak pernah dengar pun?" Haha, sebab tu lah, sekarang ni saya nak cerita kat korang ni. Kenapa saya dah mula suka dan beronok2 nak gunakan software Rufus ni, setiap kali bila saya nak jadikan pendrive saya bootable untuk format dan install Windows pada laptop2 customer saya.

Software Rufus ni dia boleh create semua file .iso jadi bootable pada pendrive korang. Tak kiralah, korang guna sistem Windows 7 32 bit @ 64 bit, tak macam software Windows 7 USB DVD Download Tool... terhad. Pendek cerita, contohlah korang guna Windows 7 32 bit dengan software Windows 7 USB DVD Download Tool, korang tak boleh nak create Windows 7 64 bit bootable USB, samalah juga untuk Windows 64 bit, korang tak boleh nak create Windows 7 32 bit bootable USB. Windows 7 USB DVD Download Tool, hanya berupaya create Windows 7 bootable yang sama sistem sahaja, 32 bit dengan 32 bit... 64 bit dengan 64 bit.

Lagipun, dengan Rufus ni saya tak guna software ni untuk create Windows 7 32 bit @ 64 bit bootable USB je... Dengan Rufus ni, saya juga boleh create Ubuntu 13.04 bootable USB dan GParted bootable USB. InshaALLAH... akan datang nanti, saya kongsi dengan korang, kenapa saya guna Ubuntu 13.04 dan GParted dalam proses format laptop kebanyakan customer saya.

Sambung balik cerita Rufus... software ni nampak je macam complicated, tapi sebenarnya mudah sangat2. Korang hanya perlukan beberapa klik je dan korang dah boleh jadikan pendrive korang bootable dengan Windows 7. Sebelum korang boleh test power software Rufus, korang boleh download software ni [kat sini].

Lepas korang dah settle download software Rufus, korang terus double-click software tu, software tu akan terus run, macam dalam gambar kat bawah ni... software Rufus, adalah standalone software, dia tak perlu proses installation lagi pada komputer macam software Windows 7 USB DVD Download Tool, yang perlu install pada komputer baru kita boleh gunakan dia.


Ok, sekarang cuba korang observe user-interface software Rufus nih, mudahkan?... Apa lagi, jangan tunggu lama2, jom test power software Rufus ni. Sekarang ni, saya nak ajak korang buat Windows 7 64-bit bootable USB. Ok, pada software Rufus kan ada checklist "Create a bootable disk using:", kat part ni kita pilih "ISO Image", macam dalam gambar kat bawah ni, sebab file installer Windows 7 64-bit saya dalam bentuk .iso., so saya pilih ISO Image daripada memilih MS-DOS @ FreeDOS.


Lepas kita buat pilihan "ISO Image" tu, korang perasan tak sebelah pilihan "ISO Image" tu ada icon cd kecil. Ok, sekarang ni kita klik pulak icon kecil tu untuk browse kat mana file Windows 7 64-bit .iso tu, macam dalam gambar kat bawah ni.


Lepas kita dah jumpa file .iso Windows 7 64-bit tu, klik file tu dan klik "Open", macam dalam gambar kat atas ni.

Bila kita dah klik "Open", secara automatik Rufus akan scan file .iso tu dan Rufus akan memberitahu kita status file .iso tu kat status bar software tu, macam dalam gambar kat bawah ni "Using: X17-59465.iso". Kalau korang perasan, New volume label pun bertukar, macam dalam gambar kat bawah, labelnya adalah "GSP1RMCULXFRER_EN_DVD".


Hehe, apa tunggu lagi kawan... klik "Start" terus untuk mula test power software Rufus ni. Then, korang perlu sabar dan tunggu sampai Rufus menyiapkan tugasnya, mengcopy file .iso tu ke dalam pendrive, macam dalam gambar kat bawah ni.


Tunggu punya tunggu, selama 15 minit... alhamdulillah, Rufus dah siap menyelesaikan tugasnya jadikan pendrive saya bootable dan meng-copykan file .iso tu ke dalam pendrive. Cuba korang perhatikan, kat status bar Rufus, bahagian bawah tu, dia ada mention "DONE" kat sebelah kiri bawah dan masa proses "00:15:56", macam dalam gambar kat bawah ni.


Ok, sekarang ni korang buka My Computer, pastu klik pada pendrive yang korang dah setkan jadi installer Windows 7, pastu klik terus pada button "Eject". Wah, tahniahlah kat korang settle dah, kerja menjadikan pendrive korang bootable dengan installer Windows 7. Korang boleh ulang step yang sama, untuk installer Windows XP, Vista @ 8. Juga step yang sama, untuk installer linux, Ubuntu, BackTrack, GParted dan macam2 lagi yang sewaktu dengannya, asalkan file .iso itu adalah installer operating system.


Baiklah... big applause untuk korang semua dah berjaya siapkan step by step transform pendrive korang jadi installer Windows 7. Sekarang ni, apa tunggu lagi test power dengan cuba menginstallkan Windows 7 ni pada laptop @ computer yang dah memang nak kena format. hehe...

Saya harap tutorial kat atas ni membantu korang mengenalpasti software yang terbaik untuk transform pendrive korang yang biasa2 tu jadi installer untuk kebanyakan operating system yang ada kat dunia ni. Semoga korang semua bergembira ya, saya doakan korang menjadi kaya dan bahagia, InshaALLAH.

Terima kasih kerana membaca. Saya suka bantu orang lain dan buat mereka tersenyum lebar.
Mohamad Ariffin Zulkifli | Peace yo ^_^

Unknown

He's 25 years old geek, eager to learn about latest and existing technology then inspire others with knowledge. He's entusiast in fields, which related to technology, electronics, computer science, especially in field of Big Data and Internet of Things.

No comments:

Post a Comment


Translate

Contact Form

Name

Email *

Message *