SELAMAT DATANG

Pengalaman, Cetusan Inspirasi!
MOHAMAD ARIFFIN ZULKIFLI

Cara Termudah Tukar URL Google Plus



By  Unknown     Monday, September 23, 2013    Labels: 



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Korang tu? siapa lagi kamu la yang tengah baca post ni... haha. Cam ne sihat? Saya harap korang sentiasa sihat walafiat ya. InshaALLAH... Ha, post kali ni saya nak bagi tips mudah macam mana nak tukar URL Google Plus. Kan URL Facebook korang sekarang ni dah cantik, contohnya macam URL Facebook saya, https://www.facebook.com/ariffinastute. Tapi kalau URL Google Plus saya pulak, terlalu panjang dengan nombor2, susah nak diingat, sebab dia tak guna name URL macam Facebook, tapi dia guna id URL, macam ni, https://plus.google.com/u/0/109325833961492829229. Susah kot nak ingat...

So, URL macam mana lebih senang korang nak promote? Guna URL facebook.com/"nama korang" atau facebook.com/"id URL"? Mestilah dengan nama korang lagi senang kan. Senang nak ingat dan yang paling penting senang nak promote pada kawan2 korang. Jadi, apa yang saya nak kongsikan dengan korang ni adalah, macam mana kita nak pendekkan URL Google Plus tu, supaya jadi lebih senang nak ingat dan promote.

So, bro Ariffin, macam mana nak buat? Mudah je, first sekali korang pergi ke website ni, Google Plus Nick. macam dalam gambar kat bawah ni.


Pastu, korang ada nampak tak, kotak Nick Name tu? yang ada tertulis, "Choose your nick name..." dan kotak Your Google+ Id? Yang ada tulis "Google+ ID paste here..." Kalau dah nampak, apa lagi... jangan tunggu lama2, isi je nama korang dalam kotak Nick Name tu, macam dalam gambar kat bawah ni, saya letak nama saya, iaitu "ariffinastute". Pastu letak pulak Google Plus Id korang dalam kotak Your Google+ Id tu.


Apa? Macam mana nak dapatkan kat mana Google+ Id tu? korang boleh ambil Google+ Id tu, kat page profile Google Plus korang, macam gambar kat bawah ni, page profile Google Plus saya. Korang copy id yang saya highlight tu macam gambar kat bawah ni, pastu paste id tu, kat kotak Your Google+ Id, kat website gplus.to tu... macam dalam gambar kat atas ni.


Lepas korang dah letak "Nick Name" korang dalam kotak Nick Name tu... dan korang pun dah letak Google+ Id korang dalam kotak Your Google+ Id, sekarang ni terus tekan butang "add", sebelah kanan kotak Your Google+ Id tu. Tada... sekelip mata je, korang dah tukar URL Google Plus korang macam dalam gambar kat atas daripada atas ni, URL Google Plus saya, http://gplus.to/ariffinastute. Apa lagi test terus la, link tu...

Macam mana berjaya tak? senang je kan. Lepas ni boleh la korang promote page Google Plus dengan lebih senang lagi kat kawan2 korang ataupun kenalan baru korang.

Jenguk2 la Page Facebook saya ya... hehe, boleh la tolong2 "like" kan sekali, peace ^_^

Terima kasih. Tolong kawan dalam kebuntuan dan kesusahan, buatlah mereka tersenyum.
 Mohamad Ariffin Zulkifli | Peace yo ^_^

Unknown

He's 25 years old geek, eager to learn about latest and existing technology then inspire others with knowledge. He's entusiast in fields, which related to technology, electronics, computer science, especially in field of Big Data and Internet of Things.

No comments:

Post a Comment


Translate

Contact Form

Name

Email *

Message *