SELAMAT DATANG

Pengalaman, Cetusan Inspirasi!
MOHAMAD ARIFFIN ZULKIFLI

Cerita Motivasi Antara Kegelisahan dan Segenggam Garam



By  Unknown     Wednesday, October 09, 2013    Labels:, 


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Korang semua apa khabar? Saya harap korang semua dalam keadaan sihat walafiat. Saya harap agar kita selalu berdoa kepada ALLAH SWT, agar kita sentiasa dalam keadaan sihat dan ceria selalu tanpa kemurungan. InshaALLAH.

Alhamdulillah, malam ni saya baru je lepas habis meeting dengan sahabat2 saya, kami rancang nak buat kem Zero to Hero, bermula pada 11 hingga 13/10/2013 ni,  untuk para pelajar Asasi UMS dan pelajar Matrikulasi Labuan.

Tiada apa yang best sangat dalam perbincangan kami. Cumanya, saya nak kongsikan sebuah cerita kepada korang semua... Cerita ni salah seorang sahabat saya kongsikan, semasa dalam meeting kami, untuk mewujudkan semula suasana ceria dalam ketegangan meeting kami... hehe. Korang tengoklah tajuk post saya malam ni, tulah dia tajuk ceritanya. Korang ambillah cerita ni jadi motivasi kepada hidup korang, yang mungkin ada diantara korang tegah murungkan sekarang ni...

Alkisah...

Seorang murabbi datang mendampingi mutarabbinya, yang entah kenapa mutarabbinya sering murung sahaja kebelakangan ini. "Kenapa ana tengok, muka antum asyik murung je ni? Antum ada masalah ke?" Tanya si Murabbi.

"Entahlah Akh, susah ana nak cakap, ana banyak sangat terbeban dengan masalah sekarang ni. Susah untuk ana tersenyum. Masalah tu asyik datang je," jawab si mutarabbi sambil mengeluh.

Si Murabbi tersengih melihat, keluhan mutarabbinya. "Akh, boleh antum ambilkan ana segelas air dan dua genggam garam? Ana ingin memperbaiki semula hati antum yang dalam gelisah tu." Perintah si Murabbi sambil memberi solusi.

Si mutarabbi pun berusaha mengambil apa yang disuruh murabbinya, walaupun dalam keadaan terpaksa.
Si mutarabbi pun, melaksanakan perintah murabbinya dan datang semula kepada Murabbinya.

"Ok, Akh cuba antum masukkan segenggam garam tu dalam segelas air tu," kata si Murabbi.
"Ok, cuba minum sikit air tu?" Perintah si Murabbi sambil tersengih, tahu mutarabbinya akan terkelat kemasinan.

Tanpa berfikir apa2, si mutarabbi pun minum sikit segelas air tu.
Lepas minum sikit, wajah si mutarabbi pun bertukar menjadi kelat.

"Macam mana rasa dia?" tanya si Murabbi sambil tersenyum.

"Akh, antum nak seksa ana ke? Sangat2 masin... huhu" jawab si mutarabbi dengan wajah yang kekelatan.

Si Murabbi ketawa sahaja melihat wajah mutarabbinya yang kekelatan menahan kemasinan.
"Ok, sekarang antum ikut ana." Perintah si Murabbi kepada mutarabbinya untuk mengikutinya.



Si Murabbi membawa mutarabbinya ke tasik berdekatan dengan tempat mereka.
"Ok, sekarang segenggam garam yang satu lagi, antum tebarkan ke tasik tu" Arah si Murabbi kepada mutarabbinya.

Tanpa berfikir apa2, si mutarabbi pun tebarkan segenggam garam tu ke tasik, tanpa bertanya.
Rasa masin yang dimulutnya masih lagi tak hilang. Dia rasa macam nak meludah je, tapi dia fikir macam tak sopan pula nak meludah depan murabbinya.

"Ok, sekarang cuba antum minum sedikit air tasik tu, jangan risau... InshaALLAH bersih" kata si Murabbi sambil mencari batu yang selesa untuk didudukinya, di tepi tasik.

Si mutarabbi pun menangkupkan kedua tangannya, mengambil air tasik, dan mula meneguk air tasik yang segar itu. Ketika air tasik yang dingin dan segar mengalir di kerongkongnya, si Murabbi pun bertanya kepada mutarabbinya, "Macam mana rasa air tasik tu?"

"Hehe, segar sekali Akh," kata si mutarabbi tersengih sambil mengelap bibirnya dengan tangannya.

"Antum ada rasa masin, garam yang antum tebarkan tadi?" Tanya si murabbi kepada mutarabbinya.

"Hehe, tak de Akh, terasa sedap pulak air tasik ni" kata si mutarabbi tersengih sambil mengambil air dan meminumnya lagi, untuk menghilangkan rasa masin yang masih pekat dilidahnya.

Si murabbi hanya tersenyum melihat gelagat mutarabbinya, terus membiarkan sebentar mutarabbinya meminum air tasik yang segar.

"Akh," menyelah si Murabbi setelah mutarabbinya selesai minum.



"Segala masalah dalam hidup ni samalah macam segenggam garam tadi. Tak kurang, tak lebih. Hanya segenggam garam. Banyaknya masalah dan penderitaan yang antum rasai sepanjang hidup antum, itu sudah menjadi ketetapan ALLAH swt, sesuai untuk diri antum. Setiap manusia yang lahir ke dunia ni pun sama je semuanya. Tak ada satu pun manusia, walaupun dia seorang Nabi, yang bebas dari penderitaan dan masalah." Jelas sang guru kepada si mutarabbi yang mula fokus mendengar.

Si mutarabbi terus terdiam, mendengarkan apa yang dijelaskan murabbinya.

"Tapi Akh, ni ana nak bagitahu pada antum, rasa masim ibaratnya adalah penderitaan yang antum alami,  sangat2lah bergantung kepada betapa cekalnya Hati antum untuk menampung dan menerimanya dengan Ikhlas."

"Jadi Akh, kalau antum tak nak rasa sedih dan menderita, berhentilah jadi Gelas. Antum, jadikanlah Hati didalam dada antum tu sebesar tasik tadi, lapangkanlah seluas2nya untuk menerima cabaran dan ujian dalam hidup. InshaALLAH, smeuanya akan tenang..."

Ha... tamat. "Eh, dah habis dah cerita dia?" Yelah, habis dah... nak panjang lagi ke? Korang create la sambungan cerita ni... hehe. Tulah dia cerita tentang kehidupan ni kawan2, tatkala kita susah dan gelisah... InshaALLAH, ada orang lain yang akan cuba gembirakan kita semula, itulah seronoknya berukhwah ni.

InshaALLAH, kawan2... kalau korang nak rasa ketenangan dalam hidup ni mudah je sebenarnya, ingatlah ALLAH... ALLAH ada jelaskan tentang ketenangan dalam firmannya, dalam Surah Ar-Ra'du, ayat ke 28.

“(Iaitu) orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati ALLAH. Ingatlah, hanya dengan mengingati ALLAHlah hati menjadi tenteram.” [QS Ar-Ra’du, 13:28]

So, kawan2 kalau korang tengah dalam kegelisahan, cepat2lah ingat pada ALLAH SWT, mudah2an sama2 kita peroleh kebahagiaan di dunia dan di akhirat. InshaALLAH... Sebab tu lah, kita selalu disarankan supaya mengambil wudhu', membaca Al-Quran @ lakukan solat sunat tatkala kita dalam kekecewaan, kegelisahan, sedih mahupun marah... WALLAHu A'lam.

Terima kasih kerana membaca. Jadilah orang yang tatkala gelisah dan marah, cepat kembali tenang moga kita mendapat rahmat dan keredhaanNya.
 Mohamad Ariffin Zulkifli | Peace yo ^_^
 

Unknown

He's 25 years old geek, eager to learn about latest and existing technology then inspire others with knowledge. He's entusiast in fields, which related to technology, electronics, computer science, especially in field of Big Data and Internet of Things.

No comments:

Post a Comment


Translate

Contact Form

Name

Email *

Message *