SELAMAT DATANG

Pengalaman, Cetusan Inspirasi!
MOHAMAD ARIFFIN ZULKIFLI

Jadikan Satu Page Microsoft Word dalam Landscape



By  Unknown     Sunday, September 22, 2013    Labels: 


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Sekarang dah mula semester bagi pelajar IPT. So, saya nak ucapkan tahniah lah kepada pelajar baru tahun satu di IPT nih, moga2 korang semua bolehlah cepat adapt dengan suasana kat IPT nih. Tapi, post saya kali ni, bukan untuk pelajar tahun satu IPT, tapi untuk pelajar tahun akhir IPT, yang tengah struggle dan kusut nak fikir pasal FYP (Final Year Project) ngan thesis diorang.

Ada yang bertanya kat saya. Macam mana eh nak bagi satu page tu jadi landscape dalam banyak2 page dalam Microsoft Word? sebabnya, dia nak letak jadual secara melintang dalam thesis dia tu nanti. So, ni jawapan dia step-by-step yang saya bagi kat budak tu. Saya harap, Ilmu ni pun bermanfaat untuk korang juga, tak kira la korang student yang nak buat FYP atau korang ahli bisnes/pekerja yang nak buat dokumen dalam bentuk landscape jugak.

Step yang pertama, korang kena create 3 page dalam Microsoft Word tu. Nak create macam mana? senang jer. Bila da kat Microsoft Word tu, sambil korang tekan "Ctrl", tekan terus 2 kali Enter, tada... nampak kan, macam magik je, korang dah ada 3 page. So, sekarang ibaratkan page yang kedua tu yang korang nak landscape kan macam gambar kat bawah ni.


So, apa nak kena buat sekarang, bila kat dalam Microsoft Word tu, klik kan mouse korang kat page kedua tu, nanti akan ada simbol kelip2 cam ni kan "|". Lepas da ada simbol tu korang pergi la ke tab "Page Layout", pastu korang klik "Breaks", pastu korang pilih "Next Page", semuanya macam dalam gambar kat bawah ni.


Lepas korang dah klik "Next Page" tu, dah hampir siap la tu. Eh? tak jadi apa2 pun. Ya, kejap... ada lagi ni. Pastikan korang still dalam page kedua ya, simbol kelip2 "|" still kat page kedua juga dan korang still kat tab "Page Layout" tuh. Untuk jadikan page kedua tu landscape, korang klik la "Orientation" dan korang pilih "Landscape" macam dalam gambar kat bawah ni.


Tada... ha dah jadi landscape pun page kedua korang, macam yang korang nak. Eh, kejap tapi kenapa page 3 pun landscape juga, macam gambar kat bawah ni? Eh, korang ni... kejap ada lagi, final stage dah ni, sabar ya. hehe...

Sekarang ni, korang klik kan pulak mouse korang kat page ketiga tu, nanti akan ada simbol kelip2 cam ni "|" kat page ketiga pulak. So, apa nak buat. korang pergi la ke tab "Page Layout", pastu korang klik "Breaks", pastu korang pilih "Next Page", stepnya sebiji macam kat page kedua tadi, macam gambar kat atas ni.

Lepas tu, pastikan korang dalam page ketiga lagi dan dalam tab "Page Layout" yang sama, korang klik la "Orientation" dan korang pilih "Potrait", macam gambar kat bawah ni.


Tada... ha, nampak tak page landscape yang macam korang nak dah pun jadi, macam dalam gambar kat bawah ni. Senang je kan sebenarnya, lama2 nanti korang akan dah lali la tu. Alah bisa tegal biasa, haha... berperibahasa kejap.


Ha, siap juga kan page landscape yang macam korang nak. Semoga lepas ni, saya harap korang akan lebih mudah lagi lah nak buat page landscape, tak susah pun kan sebenarnya. hehe...

Jenguk2 la Page Facebook saya ya... hehe, boleh la tolong2 "like" kan sekali, peace ^_^

Terima kasih. Tolong kawan dalam kebuntuan dan kesusahan, buatlah mereka tersenyum.
 Mohamad Ariffin Zulkifli | Peace yo ^_^

Unknown

He's 25 years old geek, eager to learn about latest and existing technology then inspire others with knowledge. He's entusiast in fields, which related to technology, electronics, computer science, especially in field of Big Data and Internet of Things.

No comments:

Post a Comment


Translate

Contact Form

Name

Email *

Message *