SELAMAT DATANG

Pengalaman, Cetusan Inspirasi!
MOHAMAD ARIFFIN ZULKIFLI

Bisneslah Apa Yang Kita Suka



By  Unknown     Sunday, September 22, 2013    Labels:, 



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Macam mana korang semua? sihat ke tak? ada yang sakit ke? Kalau ada yang sakit jangan baca dulu blog saya, pergi klinik dulu ya, kalau tak nanti ada bloggers yang berjangkit sakit pulak. hehe... tak la saya gurau je, main2 pun tak boleh ke?

Ok, apa topik hari ni? tentang bisnes? say what? (double what if u want to... hehe) Ya, tentang bisnes. Hari ni, saya nak bagi tips sikit tentang bisnes? boleh ke tak? boleh atau tak boleh, saya tetap nak share Ilmu ni pada korang suma, sebab Ilmu ni bermanfaat tau. Hati2 tau, post ni hanya untuk orang yang minat nak berbisnes ataupun dah berbisnes.

ALLAH SWT berfirman,
"Katakanlah (Muhammad), "Setiap orang berbuat sesuai dengan pembawaannya masing-masing." Maka Tuhanmu lebih mengetahui siapa yang lebih benar jalannya." [Al-Isra', 17:84]

Ha, macam mana, korang semua nampak tak, sebab tulah kenapa kita kena baca Al-Quran dan baca terjemahannya sekali, sebab banyak sangat Ilmu yang baik kita tak tahu, ada dalam ni. Korang rasa-rasa, apa yang ALLAH firmankan ada kena mengena tak dengan tajuk post saya hari ini. 

Ya, ada. ALLAH berfirman, "Setiap orang berbuat sesuai dengan pembawaannya masing-masing", maksudnya kat sini apa sahaja yang kita mahu buat, terutamanya dalam skop bisnes, mestilah sesuai dengan pembawaan kita, minat kita, apa yang kita suka nak jual, barulah lepas tu InshaALLAH kita akan berjaya. Kita tak patut jadi pak turut terlampau, ikut je apa orang cakap. Kita mesti teguh dalam pendirian kita.

Namun begitu, kalau kita tengok sambungan firman ALLAH SWT tu, "Maka Tuhanmu lebih mengetahui siapa yang lebih benar jalannya." Kita tidak boleh juga nak, buat ikut sesuka hati sebab kadang2, apa yang kita suka tu tak sesuai pulak dengan kita dan apa yang kita tak suka tu sebenarnya paling sesuai dengan kita. Jadi, saya sarankan supaya korang carilah mentor bisnes, sebelum berbisnes, ok.

Sebab tu lah, kenapa ramai peniaga cepat kecundang, sebab kebanyakan dorang berniaga banyak yang mengikut cakap orang lain, bukan mentor bisnes yang betul, "kau kena meniaga "benda" tu ataupun "benda" ni, ataupun kau tak boleh meniaga "benda" ni." Padahal dia tak suka pun nak meniaga "benda" tu, tapi tulah masalahnya, ikut je orang tu cakap apa. Pengarang buku barat yang terkenal dalam bidang jualan, Brian Tracy pun ada bagi tau perkara yang sama dalam buku dia, "The Art of Closing The Sale". Dia cakap, "Antara rahsia kejayaan menjual adalah melakukan perkara yang kita suka".

Nak promote sekali boleh? Buku Brian Tracy, "The Art of Closing The Sale" ni bagus giler tau. Buku ni banyak ajar saya dan bakal mengajar korang kalau korang baca, bagaimana kita tak gelojoh dalam berbisnes dan berjaya buat jualan. Sebabnya, kadang2 tak semua pelanggan suka peniaga yang tetiba je jual produk kat pelanggan tu.

Contohnya, korang suka tak tetiba ada peniaga datang kat korang, pastu cakap kat korang, "Encik/Cik belilah produk kami ni bagus... bla... bla..." Korang mesti tak suka kan? Mesti korang terus cakap, "tak pe la Cik saya tak nak beli..." betul tak?


Tapi korang suka tak kalau, peniaga tu datang2 dia tak tunjukkan dia peniaga pun, tapi dia cakap nak berkenalan ataupun kawan ngan korang, manala tau time tu tengah lepak2 ke kat kedai mamak tengok bola. Kalau saya pun, orang nak kawan ngan kita, minat sama lagi, suka tengok bola, apa lagi make friends la, berkawan biar seribu berkasih biar satu... betul tak? ambil smartphone, buka Fb, add terus facebook... haha...

Secara tak sengaja, walaupun peniaga tu tak jual apa2 pun kat kita time tu, tapi dia dah kenal kita, dan akan datang sekali lagi jumpa kita tengok bola sama2, time tu barulah dia akan cerita, dia jual produk apa. Sebab bila dah berkawankan dah saling mempercayai... walaupun, tak berapa nak percaya, tapi nak buat macam mana dah kawan, kena la dengar apa yang dia jual. last2 kita pun tertarik... Ha, nampak tak, kan berjaya terjual tu.

Hebatkan cara tu... alamak dah terbocor rahsia buku ni pulak, tak pe2, kalau korang nak lagi banyak idea nak berniaga belilah buku ni. Tak mahal pun, kalau nak dibandingkan dengan korang punya untung jualan ribu2 nanti, RM 30 je pun, melabur la sikit untuk kejayaan korang juga, tapi bila dah beli mesti baca tau, jangan tak baca pulak.

Kalau nak beli, ada jual kat website nih: http://pts.com.my/index.php/buku/the_art_of_closing_the_sale/



Eh, sorry dah panjang lebar pulak promote buku. Ha! nampak kan... kita memang kena jual "benda" yang sesuai dengan kita, apa yang kita suka, apa yang kita minat. Kalau tak, alamatnya bisnes tu akan jadi macam hangat-hangat tahi ayam je la jawabnya, mula2 tu memang la semangat bagai nak rak, tapi lepas tu bila dah boring meniaga, apa lagi ucap bye2 la pada bisnes tu. Tak mau, tak mau macam ni, ok. So, korang mesti cari mentor bisnes yang betul ya. MESTI!


Korang Kenal Dr. Azizan Osman tak? Pelatih kejayaan No.1 negara tu... Dia ada sistem yang baik untuk perniagaan, bagi kita semua, iaitu M.E.S.T.I, dengan makna:

M - Mentor
E - Elmu
S - Sistem
T - Tindakan
I - Impian

Jadi lepas ni, saya sarankan supaya korang rajin2kan lah membaca buku2 berkenaan bisnes ni ya, jangan lupa baca Al-Quran juga, tu yang paling utama tau. Bukan apa, saya bagitau tips ni pun, supaya sama2 kita jadi pakar dalam bisnes, saya tak nak saya sorang je yang pakar, saya nak korang semua pun pakar dalam bisnes, biar semua pun kaya, lepas tu bolehlah sama2 bantu membangun negara dan agama. Barulah kita makin dipandang tinggi oleh negara luar. Betul tak?

So? Amacam ada bran tak nak berbisnes? fikir2kan la ye...

Jenguk2 la Page Facebook saya ya... hehe, boleh la tolong "like2" kan sekali, peace ^_^

Terima kasih kerana sudi membaca. Nak berjaya buatlah apa yang kita suka dan passion dengan sesuatu.
 Mohamad Ariffin Zulkifli | Peace yo ^_^

Unknown

He's 25 years old geek, eager to learn about latest and existing technology then inspire others with knowledge. He's entusiast in fields, which related to technology, electronics, computer science, especially in field of Big Data and Internet of Things.

1 comment:


Translate

Contact Form

Name

Email *

Message *